JA! Want zonder stevig fundament, bouw je je huis op los zand.

Ook ik trap nog weleens in de valkuil van: Ach dan ga ik toch wat later naar bed, wat maakt dat ene uurtje (of 2) nou echt uit?

Maar als je 5 dagen per week tussen 5 en 6 uur opstaat, maakt het ALLES uit. De kans dat jij (of ik) iemand bent die met 6 uur slaap toe kan is kleiner dan dat je geraakt wordt door de bliksem. Die schijnt 1 op de 12000 in een mensenleven te zijn, dus niet heul groot.

Wil je een fantastisch leven leiden? Een leven vol vertrouwen in vrijheid met lef en liefde? Dan kom je er niet onderuit om retegoed voor jezelf te zorgen. En daar hoort je slaap ook bij.

Dat werd mij opnieuw pijnlijk duidelijk toen ik gisteravond echt heu-le-maal af was na anderhalve week steeds iets te weinig slaap en het sporten van vanochtend heb afgezegd om “even bij te tanken”.

Je kunt “alles goed doen”: gezond eten, bewegen, mediteren enzovoort. Maar slaap is volgens slaapwetenschapper Matthew Walker (interessant boek: Why we sleep) de pilaar waar de andere elementen op steunen.

Eat, move, sleep is de uitspraak, maar Matthew pleit voor Sleep, eat, move. Als je niet uitgerust bent is het maken van gezonde keuzes op het gebied van je voeding zoveel moeilijker.

En je output in de sportschool (als je dus wél gaat) en op je werk is veel minder, dan wanneer je well-rested bent. Logisch? Ja. Maar doen is natuurlijk waar het om draait.

Dus… ik ga weer volle bak prioriteit geven aan mijn slaap. En toevallig vind ik dat niet heel vervelend. Als ik al merk wat 1 fatsoenlijke nacht doet…

“The best bridge between despair and hope is a good night’s sleep.” – E. Joseph Cossman

Hoe is het met jouw slaap gesteld?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *